Smartare taxi

Något som härom året har uppmärksammats är den nya formen av taxibilar, nämligen den nya taxitjänsten Uber.

I metro skriver Johan Norberg i sin krönika hur han snabbt och enkelt klickar sig in på en app, beställer en bil till sin adress och slutdestination, blir upphämtad och åker till sin destination samtidigt som resvägen visas i realtid i mobilappen. När han kommit till sin destination byts inga pengar, betalningen dras nämligen direkt från det konto man registrerat i appen och sedan kommer taxikvittot i e-posten. Det låter väl smart?

Stött på problem

Trots att Uber funnits i lite mer än ett år har bolaget nu stött på problem, och det är att deras bilar saknar taxameter. Man bortser helt enkelt från det faktum att rånrisken minskas markant när varken kort eller kontanter hanteras i bilen utan sköts helt och hållet via mobilappen. Det man istället väljer att fokusera på är hur dessa bilar nu kan komma att konkurrera ut andra taxibolag genom sin affärsidé, och det är väl ändå en aning märkligt? Till exempel om man tittar på onlineshopping som vi tidigare skrivit om (som du kan läsa här), då skulle väl den formen shopping vara ett sätt att konkurrera ut de faktiska butikerna som inte erbjuder hemkröning eller rabatterade fyndhörnor på utvalda produkter. Nu kanske någon anser att denna jämförelse är orimlig då onlineshopping är så pass vanligt som det är idag, men sanningen är att det var liknande debatter då man först började med e-handel på nätet. Och spelar det egentligen någon roll för oss kunder om taxin vi åker i har en taxameter, är det inte mer förmånligt att kunna kontrollera sin resväg i en GPS både under och efter sin resa?

Uber går framåt

Uber erbjöd från början sina kunder att åka lyxbil utan skyltar under namnet Uber Lux, och om man istället valde Uber Black fick man en riktig towncar – men det senaste som företaget lanserat är tjänsten Uber X där man fortfarande får åka finbil, men till ett mycket förmånligt pris som är hela 60 % billigare än det lägsta pris som taxibolagen erbjuder. Så vi kan bara vänta och se vad som händer detta företag i framtiden – kanske kommer alla att basera sina taxitjänster i en mobilapp hädanefter?