Digital revolution förändrade matvanorna

Antingen var det den digitala revolutionen – eller så var det folks önskningar och behov. Kanske rentav en växelverkan. Vad som än gav upphov till våra nya matvanor har vi blivit allt mer kräsna, nischade och tidseffektiva när det kommer till mat, och kopplingen är utan tvekan Internet. Till skillnad från tidigare generationers fördomar kring framtidens mat är den dessutom mycket mer färgsprakande idag, eftersom fler vill prova vegetariskt.

I sci-fi-filmer från förr stöter man ofta på en monotont paketerad matkultur där näringen intas med hjälp av tabletter eller silvriga tuber. Föreställningen om att vi skulle effektivisera våra matintag har funnits länge, även om resultatet kanske är mer färgglatt än vad många filmskapare på sjuttiotalet kunde ana. Det är bara att scrolla runt på https://www.matkasse.nu/ och studera de olika alternativen som ges för den som vill underlätta vardagen, minska på sitt matsvinn eller äta mer veganskt.

eco-637641_1280Den digitala matkassen minskar svinnet

Det finns mycket som går att koppla till de digitala matkassarna. DI listar sju digitala trender som har förändrat våra matvanor, där önskan om ett minskat matsvinn verkar gå att koppla starkt till den digitala matkassens frammarsch. När maten är grundligt förplanerad, som de kan vara i färdiga matpaket med recept, så undviker man att den där auberginen man köpte spontant på en rea skrumpnar i botten av kylen – och så vidare. Maten blir helt enkelt i förväg planerad, vilket gör att färre spontanköp görs som i värsta fall åker ner i sopkorgen.

De digitala matkassarna har också förändrat de befintliga matvarugiganternas sätt att leverera och sälja sin mat. Man har helt enkelt anpassat sig lite efter det enkla konceptet: att förplanera måltiderna åt dig. Exponeringen har förändrats, och faktiskt även den traditionella inredningen i butikerna. Ystads Allehanda skriver också i en artikel om hur de stora kedjorna anpassar sig efter den ökade digitala efterfrågan och får helt enkelt rätta sig i ledet i den nya e-handelns era. Att kassorna byts ut mot självscanningsmaskiner får också ses som en del i den större digitala beräkningen.

9600226-businessman-buying-bag-of-vegetables-in-organic-food-storeHar matkassarna gjort oss till vegetarianer?

Med den allt mer populära trenden att beställa hem maten, förplanerad och klar, har också giganternas markutbud förändrats. Kanske är det för tidigt att dra några vetenskapliga slutsatser, även om det är ett spännande orsaksamband. För när folk väl scrollar runt på de olika ekologiska och vegetariska kassarna som finns så väljer många bort köttet – kanske för att de vill prova något nytt men behöver lite hjälp på traven? Fortfarande äter svenskarna mycket kött, men den digitala revolutionen kanske har skapat ett ekologiskt tänk och en vilja att experimentera mer med det gröna utbudet.

Kanske kan det till och med vara så att den digitala revolutionen i sig har lagt en bredare grund för ett ekologiskt och vegetariskt samhälle?